Demonii trecutului de Cristina Zegheru

Titlul: Demonii trecutului

Autoare: Cristina Zegheru

Editura: Berg

Anul apariției: 2019

Număr de pagini: 288

”Catlin și Duncan, cei doi tineri cu personalități aparent opuse, se întâlnesc în momentul în care adolescenta dorește să-și încheie socotelile cu trecutul. Cu o experiență de viață care ar marca și cea mai puternică persoană, Catlin luptă pentru liniștea pe care o dorește de atâta amar de vreme. Ce se va întâmpla atunci când Duncan va apărea în viața ei și așa mult prea zbuciumată?

Va reuși să îi alunge demonii ce o bântuie sau se va transforma într-unul dintre ei?”

”Ochii văd numai ceea ce mintea este pregătită să înțeleagă.” — Henri Bergson

“E acolo. Teama. Știu, o văd, o simt, dar nu o mai las să mă controleze. Nimeni nu mă va cunoaște cu adevărat și nu va ști prin ce am trecut. 

Astăzi este ziua schimbării!”

Astfel, prin intermediul acestui prolog ce ne permite să aruncăm un ochi în trecutul tumultuos al personajului feminin principal, autoarea Cristina Zegheru a reușit să-mi stârnească interesul.

În Demonii trecutului se poate observa clar o evoluție în tehnica autoarei, față de precedentul ei roman, Descendența.

O carte cu profunde tente introspective, cu valențe psihologice, despre încrederea în sine. O eroină puternică tocmai datorită faptului că-și recunoaște limitele și spaimele care-i aduc aminte de trecut.

“Trebuie să uit, să fiu liniștită și să îmi creez o nouă viață, mă motivez în sinea mea, dar toate aceste cuvinte sunt de prisos.”

Catlin se mută în alt stat pentru a lăsa trecutul în urmă. Aici, o cunoaște pe Zoe…

“O fi tipa asta ciudată, dar m-a făcut să râd de trei ori într-o zi, ceea ce nu s-a mai întâmplat în ultima jumătate de an. Poate că e cicălitoare, dar pare o fată bună.”

Misterul care o învăluie pe Catlin se adâncește cu fiecare filă citită, devenind din ce în ce mai curioasă în privința trecutului de care fuge și care i-a lăsat răni adânci.

Autoarea Cristina Zegheru reușește să atragă atenția, să ne mențină concentrați asupra poveștii.

Pe Duncan îl cunoaște în biroul directorului când merge pentru prima dată la noul liceu.

Catlin este o tânără traumatizată, rănită în trecut, care preferă să fugă de trecut decât să-i facă față…  Cert este că fata este timidă, introvertită și nesigură pe ea, nu-și dorește să iasă în evidență.

Cu un stil lejer, emoționant și fluid, autoarea ne poartă cu pași luni de-a lungul acestei povești incitante.

Interacțiunea ei cu Duncan este încordată, ușor antagonică, între cei doi tineri simțindu-se tensiunea încă din prima clipă.

“Pentru numele lui Dumnezeu, port pantaloni lungi și o cămașă, încheiată până aproape de gât. Ce are tipul ăsta de mă privește așa insistent?”

Și totuși, la o privire mai atentă, Catlin face anumite constatări:

“… poartă “masca” tipului dur care nu ar lăsa pe nimeni să vadă în spatele acelor ochi verzi. Am impresia că și el ascunde ceva, de parcă ar fi la fel ca mine, măcinat de grijile nerostite.”

Catlin este personajul din al cărei punct de vedere este scrisă cartea. Prin ochii ei vedem și simțim fiecare acțiune. Emoțiile care o copleșesc, tensiunea care o umple de neliniște sau teama care efectiv o împietrește.

“Uneori am senzația că noi toți purtăm nu doar măștile pe care ni le punem noi înșine, cu scopul de a nega sentimente, emoții, dorințe, ci și cele față de societate, în care trebuie să ne ascundem adevărata personalitate, pentru a nu părea vulnerabili.”

Trist și adevărat în același timp. La măști cred că am apelat fiecare dintre noi la un moment dat.

“Am trăit în minciună, în nesiguranță și am continuat să merg pe acest drum până când viața mi-a dat o palmă atât de puternică, încât sufletul mi s-a spart în mii de bucăți. Cioburi fine, ce străluceau cândva și se bucurau de lumina soarelui, acum zac stinghere într-un ocean de iluzii întunecat și tulbure.”

Duncan este rebelul fără cauză, tipul dur care nu ține cont de reguli. Totuși, Catlin, suferința ei, nu-l lasă nepăsător… Suferința lui Catlin mă duce cu gândul la un abuz fizic. Sper să nu fie asta, dar indiciile de până acum, oferite cu zgârcenie de autoare, mă îndreaptă spre această concluzie.

Spre stupoarea mea, constat că cel mai bun prieten al lui Catlin, Mike, și Duncan se cunosc… Cum de Catlin nu știe acest lucru?

“— Ascultă-mă bine! Dacă îi faci rău, te omor cu mâna mea! rostește răspicat Duncan, iar eu mă încrunt, doar că nu pot fi văzută de niciunul.” 

Felul în care Catlin și Duncan gravitează unul în jurul celuilalt, modul în care se atrag și se resping, totul ne arată atracția pe care o simt unul pentru celălalt. Atracție împotriva căreia fiecare dintre ei luptă… Ambii fac un pas unul spre celălalt, și atunci când dau de greu… doi pași înapoi.

Catlin are nevoie de încurajare constantă pentru a-și regăsi încrederea în sine.

“— Chiar dacă unii vor fi acolo pentru a te ajuta, important este că nu au fost pentru a te salva.

— Trebuie să vrei să fii salvată pentru a ieși cu adevărat din propria celulă formată din suferință și durere, spuse hotărât, dar trist.” 

Duncan are și el propriul său bagaj de probleme și traume, având un tată care-și descarcă furia pe cei lipsiți de apărare. Iar mama lui este cea care adună oalele sparte, fiind sacul de box al acestuia…

O carte care ne vorbește despre abuzuri, răni nevindecate, temeri și frustrări. O carte intensă, care provoacă o multitudine de emoții diferite; oferă adevărate lecții de viață.

Duncan reprezintă trezirea lui Catlin, momentul în care realizează că trebuie să lase trecutul în urmă.

Mi-a plăcut relația dintre Mike și tânără: o prietenie sinceră și profundă, care nu se va destrăma niciodată. Pur și simplu se susțin unul pe altul și se ajută reciproc.

Zoe este o altă apariție benefică în viața ei. O prietenă care-i insuflă energie și vitalitate.

Demonii trecutului este o carte cu suișuri și coborâșuri, intensă, care-ți aduce de multe ori lacrimi în ochi. Este romanul durerii unei tinere, a abuzului care a marcat-o și care o face să se teamă, să încremenească și să clacheze.

Un roman foarte bine scris, cu o poveste superbă!

Mulțumesc editurii Berg pentru exemplarul oferit spre recenzie.

4 gânduri despre &8222;Demonii trecutului de Cristina Zegheru&8221;

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.